19 Ağustos 2008 Salı

Gezi fotografları -1 Edirne ve Kırkpınar Güreşleri

30 Haziran - 6 Temmuz 2008 tarihleri arasında 647.‘si yapılan Kırkpınar yağlı güreşlerinin son gününde Baş Pehlivanlık müsabakasını izlemek üzere erkenden istanbul’dan Edirne’ye doğru yola çıktık, keyifli geçen 2,5 saatlik (227km) bir yolculuktan sonra Edirne’ye vardık Şehre ilk girdiğimizde Mimar Koca Sinan’ın muhteşem eseri Selimiye Camii tüm heybeti ile bizi karşıladı. Güreş alanına gitmeden ilk görülmesi gereken…

Yapımına 1568 yılında başlanan, Mimar Sinan'ın 80’li yaşında yaptığı ve "ustalık eserim" dediği Selimiye Camii gerek Mimar Sinan'ın gerek Osmanlı mimarisinin en önemli baş yapıtlarından biridir.

Cami bahçesinde macun satan satıcılar ile keyifli bir sohbet, caminin bahçesinin hemen altında bulunan Kapalıçarşı turu ve camide geçirilen toplam 2 saatten sonra Türkiye’nin en iyi fotografçılarından olan Ara Güler’in dünyaca bilinen “Kadın ve Allah” fotografını çektiği Edirne Eski Camiye doğru yola çıktık.

Köşedeki polise ne tarafa gitmemiz gerektiğini sorduk, Edirne halkının ne kadar sıcak olduğunu ve şehirlerinin değerlerini paylaşmayı ne kadar sevdiklerini o anda görmeye başladık, yarım saatlik güzel bir Edirne bilgilendirmesinden sonra Eski camiye ulaştık. İçi başka dışı başka güzel olan camide Ara Gülerin ünlü fotografını çektiği “Allah” yazısı önünde iskele kurulduğundan dolayı maalesef bir görüntü kirliliği vardı...

Eski Cami Edirne'de Osmanlılar'dan günümüze ulaşmış en eski anıtsal yapıdır. 1403'te Sultan I.Süleyman tarafından yapımına başlanmış, Çelebi Sultan Mehmet zamanında 1414'te bitirilmiştir. Mimarı Konyalı Hacı Alaaddin, kalfası Ömer İbn İbrahim'dir.

Öğlen olduğunda karnımız yavaş yavaş acıkmaya başladı ve bir Edirne klasiği olan yaprak ciğeri yemek üzere çarşı içine doğru ilerlemeye başladık, tabii ki nerede yememiz gerektiğini sokakta karşılaştığımız bir amcaya sorduk, Edirne insanının sıcaklığı yine ortaya çıktı ve çarşının içinde en iyi ciğercilerinin olduğu sokağa kadar amca bize eşlik etti. Tadına doyulmaz porsiyon ciğerden sonra (aslında detaylı anlatırdım ama yiyen var yiyemiyen var:) bir diğer Edirne klasiği olan Lokum almak için, çeşit çeşit lokumların bulunduğu dükkanları ziyaret ettik.

Artık güreşlere gitmeye hazırdık ve güreşlerin yapıldığı “Sarayiçi” yöresine doğru yürümeye başladık. Eski evlerin arasında ilerleyip büyük bir kalabalık ile birlikte, güzel bir Pazar yolundan geçip güreş alanına ulaştık,

Yağlanan pehlivanlar önce tek sıralı saha kenarına yakın olarak dizilip, rakipleri ile el ele tutuşurlar, ardından güreş duasını dinlerler ve peşreve başlarlar.

Erler çıktı meydana
Biri birinden merdane,
Biri ak, biri kara
Mevlam her birine kuvvet vere.
Bu meydan er meydanıdır,
Nice koç Yiğitler bu meydandan geçti,
Acı tatlı suyun içip göçtü
Atlar gibi tepişin,
Aslanlar gibi kapışın

Bir çok farklı siklette güreşçi, sıcak güneş altında, Cazgırların duaları ve davul zurna sesleri arasında yenişebilmek için er meydanında güreş tutuyor , büyük bir kalabalık da heyecan içerisinde onları izliyordu.

Meclis Başkanımız sayın Köksal Toptan’da güreşleri izlemek için seyirciler arasında idi. Saat 17.00 gibi tüm kazanan ve kaybeden güreşçiler, meydanı, baş pehlivanın belirleneceği, günün en önemli müsabakası için boşalttılar.

45 dakikaya yakın süren heyecanlı bir final müsabakasından sonra Başpehlivanlığı Recep Kara kazandı.

Camiler ve köprüler şehri Edirne’de aslında görülecek daha çok yer vardı, Meriç köprüsü, Uzunköprü , (ve bir çok diğer köprüleri), müzeleri ile uzun uzun gezilmesi gereken bir şehir ama biz günübirlik bir gezi yaptığımızdan ve ertesi gün Pazartesi olduğundan akşam saat 20.00 gibi istanbul’a doğru yola çıktık, Silivriye kadar oldukça rahat bir trafikte seyahat ettikten sonra yazlıkçıların geri dönüş trafiğine takıldık ve 4 saatlik bir yolculuktan sonra evimize vardık…

Bu gezide aklımda kalan Edirne’nin tarih kokan güzellikleri ve samimi insanları oldu…

Kırkpınar hakkında detay için : www.kirkpinar.com/
Edirne hakkında detay için :
www.edirneden.biz/
Selimiye camisi hakkında detay için: